UWAGA
Skopiowanie poniższego
tekstu lub zdjęć i
umieszczenie na swoich
stronach (w całości lub
we fragmentach) jest
złamaniem prawa.
więcej na ten temat |
Film animowany Rio wszedł na ekrany kin w 2011 roku.
Niedawno został pokazany w telewizji, gdzie go
oglądnęłam. Stąd ten artykuł dzisiaj, a nie trzy lata
temu. Ale ponieważ niedługo ma wejść na ekrany
kontynuacja filmu - Rio 2, to może ta recenzja jest jak
najbardziej na czasie.
Informacje o filmie
reżyseria: Carlos Saldanha
scenariusz: Don Rhymer
premiera: 8 kwietnia 2011 (Polska) 3 kwietnia 2011 (świat)
produkcja: Brazylia, Kanada, USA
Streszczenie
Film opowiada historię ary modrej Blu.
Akcja zaczyna się w dżungli Brazylii w czasie
porannego śpiewu ptaków. Widzimy wtedy wiele różnych
gatunków ptaków, w tym papug. W
tym czasie pisklę ary modrej siedzi w dziupli. Nagle w
atmosferę zabawy wkrada się przerażenie spowodowane
wkroczeniem kłusowników, którzy wyłapują ptaki. Pisklę
wypada z dziupli i zostaje złapane. Zapakowane do
samolotu i przetransportowane do Stanów Zjednoczonych do
Minnesoty. Tam pudło z pisklęciem wypada z samochodu i
znajduje je mała dziewczynka. Po otwarciu znajduje
zziębnięte pisklę. Zabiera je i obiecuje, że się nim
zajmie i nigdy go nie opuści.
Następnie pokazane są wiszące na ścianie zdjęcia,
które mają obrazować dorastanie zarówno papugi, jak i
dziewczynki.
W dalszej akcji filmu dziewczynka jest już dorosła i
pracuje w sklepie z
książkami. Dorosła papuga jest z nią. Dowiadujemy się, że kobieta nazywa się Linda,
a papuga - Blu. Pokazany jest taki typowy dzień kobiety
i ptaka, papugi i jej właścicielki. Do tego wrócimy
później, bo jest to ważne dla odbioru całego filmu..
Do Lindy przychodzi ornitolog z Brazylii Tulio, który
mówi jej, że Blu jest ostatnim samcem tego gatunku, a on
ma w Brazylii samicę i chciałby stworzyć z nich parę
żeby przywrócić gatunek. W nocy, po rozmowie z
ornitologiem, Blu, który dowiedział się, że papugi
latają, próbuje latać. Nie udaje mu się to jednak.
Linda nie chce jechać, ostatecznie jednak oboje z Blu
lecą do Rio de Janeiro.
W Rio, w stacji hodowlanej, Blu zostaje wpuszczony do
Jewel - ostatniej samicy ary modrej. Połączenie nie
wychodzi dobrze. Blu jest udomowioną papugą, a Jewel
odłowioną i uwięzioną. Blu myśli o ładnych klatkach, a
Julia o ucieczce i odzyskaniu wolności.
Oba ptaki zostają wykradzione przez brazylijskiego
chłopca, który działa na zlecenie handlarzy zwierzętami.
Ostatecznie uciekają z magazynu i reszta filmu to
historia ich ucieczki i szukania Lindy przez Blu.
Oczywiście film kończy się happy endem. Blu i Jewel
zostają w stacji hodowlanej, ale żyją w tej stacji na
wolności (w ostatniej scenie Jewel i Blu odlatują, a
Linda i Tulio stoją na tarasie stacji).
Pierwowzór historii Blu
Blu ma swój pierwowzór w rzeczywistości. Także
historia jego powrotu do Brazylii ma odpowiednik w
rzeczywistości.
W 2002 roku, przez zupełny przypadek, odkryto jedyną
arę modrą w Stanach Zjednoczonych. Właściciel, który od
lat miał Presleya (tak się nazywała ara), nie zdawał
sobie sprawy z tego, że ma papugę jednego z najrzadszych
gatunków na
świecie. Ostatecznie zgodził się oddać Presleya i papuga
trafiła do Brazylii. W ZOO w Sao Paulo został włączony
do programu odnowy gatunku i połączony z samicą.
Film
Film można oglądać na rożne sposoby. Przede wszystkim
jest to bajka dla dzieci o typowej fabule. Ktoś chce
kogoś uwięzić, ten ktoś ucieka itd. Można jednak znaleźć
w tej bajce coś głębszego. Jest kilka takich rzeczy.
Trudno mi powiedzieć na ile są one zauważalne dla osób,
które nie mają nic do czynienia z papugami.
Przedstawiony jest problem odłowu i przemytu ptaków.
Radosną scenę porannego śpiewu ptaków przerywa
wtargnięcie kłusowników. Później parę razy pokazane są
magazyny, w których złapane ptaki są przetrzymywane w
klatkach. Obawiam się jednak, że osoby nieznające tematu
nie zrozumieją prawdziwej istoty tego problemu. Wszystko
bowiem pokazane jest w sposób przyjemny, humorystyczny.
Znany nam, osobom interesującym się papugami, problem
upychania ptaków w klatkach, został pokazany w filmie.
Jednak to co pokazano w filmie jest śmieszne, a po
otwarciu klatki wszystkie ptaki wyfruwają (nawet te
najbardziej przygniecione). W
rzeczywistości znaczna część ptaków czegoś takiego nie
przeżywa.
Druga rzecz to przeciwstawienie trzymania papug w
domach i ich uczłowieczania do życia papug w naturze, na
wolności. Blu jest papugą uczłowieczoną. Wszystkim,
łącznie z samym Blu, wydaje się, że jest szczęśliwy. O
tym, że czegoś brakuje w jego życiu, Blu przekonuje się
dopiero jak spotyka dzikie ptaki, a także samicę swojego
gatunku. W filmie wolność jest w pewnym sensie
symbolizowana przez latanie. Ptaki latają, Jewel lata.
Blu nie lata. Nie ma podciętych lotek, ale nie lata. Boi
się latania.
Pierwszy raz próbuje latać w domu, po tym jak
dowiedział się od Tulia, że papugi latają. Nie udaje się
to jednak. Potem próbuje latać już w Rio, za namową
innych ptaków. Ta próba również się nie udaje i Blu
"ląduje" na lotni, na której ktoś lata nad Rio.
Pierwszy lot Blu (na "daszku" lotni)
(Ptaki są złączone łańcuszkiem przez handlarzy)
Wtedy po raz pierwszy przekonuje się czym jest lot.
Jak czuje się ptak, który jest w powietrzu. Jednak
poleci dopiero na końcu, jak od jego lotu będzie
zależało życie Jewel. Na końcu filmu jednak już lata.
Cieszy się lotem. Zostają z Lindą w Brazylii, bo
wiadomo, że Blu nie byłby już szczęśliwy nigdzie
indziej.
Jewel, złapana dzika papuga, marzy o ucieczce i
wolności, Blu marzy wtedy o ciasteczkach i ładnej
klatce.
Można to traktować jak alegorię wolności w ogóle, ale
myślę, że my, osoby mające papugi, powinniśmy na to
patrzeć trochę inaczej, bardziej dosłownie. Powinniśmy
zastanowić się jakie warunki stwarzamy naszym papugom i
czy naprawdę są one szczęśliwe.
Animacja i oddanie postaci
Twórcy filmu chcieli przedstawić ptaki jak
najwierniej. Twórcy animacji spędzili wiele czasu w ZOO
w San Diego obserwując papugi. I widać, że to się
opłaciło. Animacje są zrobione bardzo dobrze. Ruchy ary
są oddane w zasadzie idealnie (wtedy, kiedy papuga
zachowuje się jak papuga, a nie człowiek).
Większość osób zwraca uwagę na to, że papugi w filmie
mają trzy palce. Dwa skierowane do przodu (tak jak
powinno być) i jeden skierowany do tyłu (powinny być też
dwa). Nie jest to na pewno jakieś przeoczenie, a
prawdopodobnie chodzi o kwestie uproszczenia animacji.
Oczywiście papugi nie są przedstawione dokładnie tak
jak naprawdę wyglądają. Postaci muszą być uczłowieczone.
Sama postać ma wiec dużo większe oczy, inaczej ułożone.
Jest też duża różnica między Blu i Jewel. W naturze nie
ma takiego dymorfizmu płciowego u ary modrej. Papugi też
mają czubki, których ary normalnie nie mają. W wielu
sytuacjach skrzydła zastępują ręce, co też oczywiście
nie ma normalnie miejsca. Jest to jednak film fabularny,
a nie dokumentalny. W każdym takim filmie, nawet
najwierniej oddane zwierzęta są uczłowieczone i w
wyglądzie, i w ruchach.
Zachowanie papugi też jest dość dobrze oddane. Blu
mówi, ale tylko do widzów, w filmie rozmawia z innymi
ptakami, ale nie rozmawia z ludźmi. Oczywiście wiele
zachowań też jest oddaniem zachowań ludzi, ale to też
jest normalne w takich filmach.
Myślę, że zachowaniem, które najlepiej
oddaje oswojoną papugę trzymaną w domu jest jedna z
pierwszych scen w domu Lindy. Lindę rano budzi budzik,
dziewczyna wyłącza budzik i chce dalej spać, ale budzik
dzwoni nadal. Skąd my to znamy?
Papuga w domu (według filmu)
Na początku filmu pokazane jest życie Blu w domu
Lindy. Niestety, jest to według mnie najsłabsza część
filmu. Z jednej strony faktycznie w miarę wiernie
(oczywiście z przejaskrawieniami koniecznymi w tego typu
filmie) pokazane jest życie uczłowieczonej papugi; z
drugiej strony pokazane jest jednak sporo rzeczy i
sytuacji, które nie powinny mieć miejsca. Osoby znające
się na papugach zwracają na to uwagę, ale wiedzą, że tak
nie należy postępować. Film oglądają jednak też osoby,
które nie znają się na tym, które dopiero po filmie
zapragną mieć papugę itd. Takie osoby wyniosą z niego
parę szkodliwych przekonań.
Blu mieszka w malutkiej, okrągłej klatce. Oczywiście
duża woliera nie jest tak fotogeniczna jak ozdobna
okrągła klatka, jednak po zobaczeniu czegoś takiego
można wynieść z filmu informację, że papugi trzyma się w
takich klatkach.
Druga rzecz, to podanie Blu filiżanki czekolady i
ciasteczek z czekoladą. Na pewno nie jest to pożywienie
dla papug. Czekolada jest w ogóle szkodliwa. Nie powinno
się jej w ogóle podawać papugom.
Trzecia rzecz to podawanie Blu witamin w płynie. Samo
to nie jest szkodliwe (o ile nie zostaną przedawkowane),
ale w filmie wyraźnie jest powiedziane, że papuga
potrzebuje takich witamin, a to już nie jest prawda.
Zamiast witamin można było pokazać warzywa i owoce,
które Linda daje Blu. A nic takiego w filmie nie ma.
Dieta Blu, według filmu, składa się z ziarenek oraz z
ludzkiego jedzenia.
Osoby, znające się na papugach, zwracają uwagę na
zdjęcie przedstawiające Lindę karmiącą malutkiego Blu
butelką ze smoczkiem. Jest to typowe przedstawienie
karmienia przez człowieka niemowlęcia, w tym
zwierzęcego, ale dotyczy to ssaków, a nie ptaków. Ptaków
nie karmi się z butelki. Oczywiście nie jest też możliwe
żeby kilkuletnie dziecko, bez żadnego doświadczenia,
było w stanie wykarmić pisklę, ale to już inna sprawa.
Zresztą podobnie, nie jest możliwe żeby pisklę przeżyło
taką podróż. W rzeczywistości, pisklęta po odłowie, są
karmione na miejscu (często w bardzo brutalny sposób
czego wiele piskląt nie przeżywa) i dopiero jak podrosną
to są wysyłane do miejsca przeznaczenia. Ale w filmie
chodziło o to żeby dziecko zaopiekowało się papuzim
dzieckiem i żeby razem wyrośli. Niestety sugeruje to nie
dość, że nieprawidłowy sposób karmienia pisklęcia ptaka,
to jeszcze daje przekonanie, że wykarmienie pisklęcia to
nie jest nic trudnego, że "każde dziecko to potrafi". A
jest to całkowita nieprawda.
Papugi w filmie
W filmie występuje wiele gatunków ptaków żyjących w
Ameryce Południowej, w tym kilka gatunków papug.
Głowni bohaterowie to ary modre. Poza nimi występuje
jeszcze jedna papuga związana z człowiekiem, oswojona
kakadu - czarny charakter filmu. Pozostałe gatunki to
papugi żyjące w dżungli i w Rio do Janeiro (m. in. inne
gatunki ar, amazonki, konury).
Poza papugami wiernie przedstawionymi, występują też
papugi fantastyczne. Na początku filmu jest scenka z
papugami aropodobnymi, ale w zupełnie innym kolorze. Co
gorsze, według mnie, papuga jest przedstawiona przy
gnieździe, co sugeruje, że papugi gniazdują w gniazdach
budowanych na drzewach.
Opinie o filmie
Próbowałam szukać opinii o filmie pisanych
przez osoby nie związane z papugami. Znalazłam różne.
Niewiele jednak z nich wynika. Na ogół ludzie traktują
to jako kolorową bajkę dla dzieci. Podkreślają też rolę
muzyki. Cały film bowiem oparty jest na rytmach
samby.
W jednej, piszący o filmie, zwraca uwagę na
przedstawienie w filmie miasta Rio de Janeiro, w którym
kiedyś był. Ani słowem nie wspomina o papugach.
Teraz chyba tylko wypada zaprosić na
Rio 2, które jutro wchodzi na ekrany kin w Polsce.
O arach modrych można przeczytać
TUTAJ - jest to wprawdzie artykuł sprzed kilku lat,
a sytuacja zmienia się z roku na rok, ale najważniejsze
informacje o tych papugach są tam zawarte.
|